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kombinierten Radio-Chemotherapie mit dosisgesteigerter Strahlentherapie

Dosis Standard-Dosis: 50 Gy; ED 2Gy oder 50,4 Gy; ED 1,8 Gy Hoch-Dosis: 59,4 Gy; ED 1.8 Gy Metaanalyse (11):
Die Strahlentherapie mit hoher Dosis hat ähnliche Ergebnisse wie die Standarddosis aber mehr Nebenwirkungen Grad 3.
Daher Standarddosis empfohlen.
Studien
Studie Autor Chemotherapie Dosis 3a-OS Rezidiv Metastasen
simultan Induktion
SAKK 76/02 Ruhstaller 2010 (1) CisP/Doce CisP/Doce 59,4Gy 29% 71% 18%
Niigata Sasamoto 2007 (2) CisP/5-FU - 60-70Gy 32% 51% 25%
FFCD 9102 Bedenne 2007 (3) CisP/VP16 CisP/5-FU 66Gy 28% 43% 29%
GECSG Stahl 2005 (4) CisP/VP16 CisP/5-FU/Leu/VP16 65Gy 25% 55% 18%
Shanghai Zhao 2005 (5) CisP/5-FU - 68,4Gy 40% 26% 22%
INT0123 Minsky 2002 (6) CisP/5-FU - 64,8Gy 23% 50% 9%
Tours Calais 1997 (7) CisP/5-FU/MMC - 60Gy + AL 27% 35% 26%
Lyon Zenone 1992 (8) CisP/5-FU CisP/5-FU 64Gy 20% 38% 11%

Teil von

Therapie des Ösophagus-Karzinoms Ösophagus-Karzinom Gastro - Intestinale Tumore
Quelle 1.) Ruhstaller T, Templeton A, Ribi K et al.:
Intense therapy in patients with locally advanced esophageal cancer beyond hopr for surgical cure: a prospective, multicenter phase II trial of the Swiss Group for Clinical Cancer Research (SAKK 76/02).
Onkologie 33(2010):222-8

2.)Sasamoto R, Sakai K, Inakoshi H et al.:
Long-term results of chemoradiotherapy for locally advanced esophageal cancer, using daily low-dose 5-fluorouracil and cis-diammine-dichloro-platinum (CDDP).
Int J Clin Oncol. 12(2007):25-30

3.) Bedenne L, Michel P, Bouche O et al.:
Chemoradiation followed by surgery compared with chemoradiation alone in squamous cancer of the esophagus: FFCD 9102.
JCO 25(2007):1160-8

4.) Stahl M, Stuschke M, Lehmann N et al.:
Chemoradiation with and without surgery in patients with locally advanced squamous cell carcinoma of the esophagus.
JCO 23(2005):2310-7

5.) Zhao K, Shi X, Jiang G et al.:
Late course accelerated hyperfractionated radiotherapy plus concurrent chemotherapy for squamous cell carcinoma of the esophagus: a phase III randomized study.
IJROBP 62(2005):1014-20

6.) Minsky BC, Pajak TF, Ginsberg RJ et al.:
INT 0123 (Radiation Therapy Oncology Group 94-05) phase III trial of combined-modality therapy for esophageal cancer: high-dose versus standard-dose radiation therapy.
JCO 20(2002):1167-74

7.) Calais G, Dorval E, Louisot P et al.:
Radiotherapy with high dose rate brachytherapy boost and concomitant chemotherapy for Stages IIB and III esophageal carcinoma: results of a pilot study.
J Radiat Oncol Biol Phys. 38(1997):769-75.

8.) Zenone T, Romestaing P, Lambert R, Gerard JP.:
Curative non-surgical combined treatment of squamous cell carcinoma of the oesophagus.
Eur J Cancer. 28A(1992):1380-6

9.) Pöttgen C, Stuschke M:
Chemoradiotherapie beim fortgeschrittenen Ösophaguskarzinom: Zielvolumendefinition nach PET/CT-Planung und dosisgesteigerte Radiochemotherapie.
Symposium „Klinische Onkologie“ Düsseldorf 2011/2012

10.) Gebski J, Burmeister B, Smithers BM et al.:
Survival benefits from neoadjuvant chemoradiotherapy or chemotherapy in oesophageal carcinoma: a metaanalysis.
Lancet Oncol 2007;8:226-34.

11.) Wang X et al.:
High versus standard radiation dose of definitive concurrent chemoradiotherapy for esophageal cancer: A systematic review and meta-analysis of randomized clinical trials.
Radiotherapy and Oncology 2023;180:109463

wichtiger Hinweis! Für die Richtigkeit von Dosisangaben, Zielvolumina und Indikationen kann keine Garantie übernommen werden. In Zweifelsfällen sind die aktuellen nationalen und internationalen Leitlinien einzusehen.

Impressum                                 Zuletzt geändert am 16.10.2022 6:08